Nuoret yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa

Juuri julkaistussa Onnettomuustietoinstituutin laatimassa OTI-nuorisoraportissa oli tärkeää asiaa nuorten yliedustuksesta kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.

Ajokorttilakiuudistus heikensi entisestään nuorten kuljettajien mahdollisuuksia tunnistaa riskejä.

Tutkimusten mukaan uusi kuljettaja on suurimmassa riskiryhmässä juuri 1-2 vuotta ajokortin saamisen jälkeen. Ennen riskientunnistamiseen ja ekologiseen ajamiseen liittyvä koulutus oli sijoitettuna juuri tuohon ajanjaksoon. Myös teoriatunneilla jo perusvaiheessa ennen ajokoetta käytiin riskikäyttäytymiseen ja niiden tunnistamiseen liittyviä aiheita. Nykyään kuljettajakoulutus on yksivaiheinen ja riskientunnistamisen koulutus on sijoitettu ennen ajokoetta. Sen jälkeen kuljettaja on omillaan.

”Ajokorttilakiuudistuksen jalo tarkoitus oli pitää riskientunnistamiskoulutus omana koulutuksenaan. Asiakkaan tulisi itse ymmärtää ajaa riittävästi ajotunteja, jotta hän pystyisi ajoneuvon käsittelyn sijaan tunnistamaan opetuksen tärkeimpiä sisältöjä. Tämä ei kuitenkaan toteudu, vaan riskientunnistamiskoulutuksessa harjoitellaan lähes aina ajoneuvon perushallintaa ja ylimmät opetuksen tasot ja sisällöt saavat vain pintaraapaisun tai jäävät kokonaan käymättä.” Kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi.

”Ei ole enää teoriatunteja joissa kerrotaan mm. liikennerikkomusten seuraamuksista. Näin ollen ei pelkästään nuori kuljettaja, vaan kukaan uusi kuljettaja ei enää saa riittävästi tietoa” jatkaa Kiviniemi.

Liikenneturvallisuutta ei voi sysätä uuden ajoneuvotekniikan tai hyvin suunnitellun infran varaan.

Yksikään auton turvajärjestelmä ei auta jos kuljettaja ylittää niiden kapasiteetin. Kaikki turvajärjestelmät voidaan ohittaa, jo pelkästään nopeudella. Ymmärrystä oman toiminnan vaikutuksista koko loppuelämään tarvitaan että osataan tehdä oikeita, liikenneturvallisia ratkaisuja.

Liikenneturvallisuus koostuu monesta eri tekijästä: infra, ajoneuvotekniikka, tiedottaminen, koulutus ja valvonta. Suomessa on edelleen nollavisio liikennekuolemiin. Infra ja ajoneuvotekniikka kehittyy, mutta tiedottamisen, koulutuksen ja valvonnan osalta on otettu takapakkia.

Liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan jokaisen kansalaisen asia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta uusimpaan autoon, mutta jokaisella on oltava samat mahdollisuudet tasalaatuiseen koulutukseen ja tiedon saamiseen eli edellytyksiin toimia turvallisesti.

Lisätiedot:

Jukka Kiviniemi