Autokoululiitto on huolissaan hallituksen välinpitämättömyydestä ympäristöystävällisempien ajoneuvojen käytön sallimisesta ilman erityisehtoja kuljettajantutkinnossa

Mtv3 uutisissa 25.1.2022 ministeri Timo Harakka linjasi, että liikenteen päästöjen puolittaminen on mahdollista, mutta se vaatii lisää rahaa erilaisiin tukiin ja kannustimiin.

”On kuitenkin kannustimia, joihin ei rahaa tarvittaisi” kerrotaan Suomen Autokoululiitosta.

Ammattimaisessa kuljettajakoulutuksessa perinteinen polttomoottorilla varustettu opetusauto tuottaa keskimäärin 5,4 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Autokouluilla ei vielä ole mahdollisuutta kouluttaa uusia kuljettajia vähemmän hiilidioksidipäästöjä tuottavilla sähkö- tai hybridiautoilla, koska suomessa ei ole kansallisesti sallittu mahdollisuutta suorittaa kuljettajatutkinnon ajokoetta automaattivaihteisella autolla ilman ajokorttiin tulevaa erikoisehtoa 78. Tämä erikoisehto rajaa ajo-oikeuden ajoneuvoihin, joissa on automaattivaihteisto. Tästä syystä moni valitsee siksi mieluummin manuaalivaihteisen auton opetusautoksi. Esimerkiksi Saksassa ja pohjoismaista Tanskassa rajoitus on jo poistettu.

”Uudempi vähäpäästöinen tekniikka kouluajoneuvoissa olisi yksi tapa muuttaa ihmisten ajatuksia. Kun oppilailla olisi mahdollisuus opiskella ajamista sähkö- tai hybridiautoilla, he todennäköisemmin hankkisivat sellaisen myöskin itselleen” Autokoululiitto jatkaa. ”Ennakkoluulot uutta tekniikkaa kohtaan muuttuisivat omakohtaisiksi kokemuksiksi ja uudella kuljettajalla olisikin jo valmiiksi enemmän tietoa siitä millaista on ajaa sähköautoilla.”

Liikennevaliokunnan jäsen Janne Heikkinen (kok) kommentoi: ”Ajoneuvokannan teknisen kehityksen mennessä eteenpäin kuljettajatutkinnon täytyy elää myös ajassa. Uusista henkilöautoista yli 80% on automaattivaihteisia. Kuljettajatutkintoa koskevan lainsäädännön on oltava tässä suhteessa teknologianeutraali, eikä sen pidä perusteettomasti rajoittaa autokoulujen ja uusien autoilijoiden valinnanvapautta.”