Uutishuone

Suomen Autokoululiitto on huolissaan nuorten liikenneturvallisuudesta
Suomen Autokoululiitto on huolissaan nuorten liikenneturvallisuudesta ja nykyisen ajokorttiin tähtäävän opetuksen määrästä ja laadusta.
Viimeaikaiset ikävät onnettomuudet eivät valitettavasti ole tulleet kovin suurena yllätyksenä, koska jo pidempään on ollut havaittavissa, miten liikennekuri on höltynyt Suomen teillä. Erityisesti nuorten liikennekäyttäytyminen on heikentynyt, mikä vaarantaa heidän itsensä lisäksi myös muiden tienkäyttäjien turvallisuutta.

Välinpitämättömyys turvalaitteista on sen tyylistä piittaamattomuutta, mikä heijastuu koko ajo-opetukseen.
Suomen Autokoululiitto vaatii opetuslupa opettajien teoriakoetta ja opetus polkimien katsastusvelvollisuutta takaisin ajokorttilakiin.
YLE uutisoi 8.9 jo yli kolmentuhannen ajokokeen peruuntumisesta väärin asennettujen opetus polkimien tai puuttuvien asiakirjojen takia tänä vuonna. Tämä tilanne on täysin kestämätön.

Suomi on jäänyt nuorten liikenneturvallisuudessa muiden EU-maiden kelkasta
Vuosi 2022 oli Suomessa liikennekuolemien osalta kaikkien aikojen paras. Silti Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat edelleen yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna nuorten osuus oli aiempaa suurempi niin henkilöauton matkustajina (40 %) kuin kuljettajina (28 %) kuolleista. Suomi onkin vajonnut alle 18-vuotiaiden liikenneturvallisuudessa EU:n viiden huonoimman joukkoon.

Suomi jäämässä jälkeen EU:n liikenneturvallisuustavoitteista
Euroopan unioni on asettanut turvallisuustavoitteen, joka tähtää liikennekuolemien puolittamiseen vuosina 2020-2030. Pohjoiset kumppanimaamme toteuttavat systemaattista liikenneturvallisuustyötä ja erityisesti Norja on parantanut liikenneturvallisuutta esimerkillisesti.
Liikenneonnettomuudethan eivät varsinaisesti ole ”onnettomuuksia” vaan pikemminkin vältettäviä tapahtumia. Kuljettajakoulutus on paras mahdollinen lääke vähentämään nuorten liikenneonnettomuuksia, jotka ovat kasvaneet Suomessa epäonnistuneen ajokorttilakiuudistuksen jälkeen. Juuri Norja on ottanut oppia suomalaisesta aiemmasta kuljettajaopetusmallista, josta olemme nykyisin luopuneet ja siirtyneet ns. pikakurssiin, jossa liikenneopettajalta on käytännössä poistettu parhaat opetuksen työkalut.

Lausunto valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenneturvallisuusstrategiasta
Suomen Autokoululiitto nosti kesällä 2021 antamassaan lausunnossa esiin keskeisiä liikenneturvallisuuteen ja kuljettajatutkinnon kehittämiseen liittyviä asioita. Esittämämme näkökulmat ovat edelleen ajankohtaisia liikenneturvallisuusstrategian jatkokehitystyön kannalta, joten nostamme muutamia niistä uudelleen

Autokoululiitto on huolissaan hallituksen välinpitämättömyydestä ympäristöystävällisempien ajoneuvojen käytön sallimisesta ilman erityisehtoja kuljettajantutkinnossa
Mtv3 uutisissa 25.1.2022 ministeri Timo Harakka linjasi, että liikenteen päästöjen puolittaminen on mahdollista, mutta se vaatii lisää rahaa erilaisiin tukiin ja kannustimiin. ”On kuitenkin kannustimia, joihin ei rahaa