to 7. marraskuuta 2019 09.20.00

Talven liukkaat kelit ovat erittäin haastavat kokemattomille kuljettajille

Ennakkouutisoinnista huolimatta liukkaat kelit yllättävät autoilijat joka talvi. Moni autoilija yllättyy täysin lumisateen ja liukkaan tienpinnan aiheuttamista haasteista, osa valitettavasti erittäin surullisin seurauksin.

”Suomessa haastavimmat ajo-olosuhteet ovat talven liukkailla keleillä. Nämä olosuhteet vaativat erityistä tarkkaavaisuutta, havainnointia ja ajonopeuden hallintaa kokeneiltakin kuljettajilta. Juuri ajokortin suorittaneille kuljettajille tilanne on erityisen haasteellinen. Mikäli kuljettaja ei ole saanut kunnollista koulutusta ajamisessa huonoissa ajo-olosuhteissa, tilanne on täysin katastrofaalinen”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi.

Ajokorttilakiuudistuksessa, joka astui voimaan 1.7.2018 poistettiin laista säädös liukasrataharjoittelun suorittamisesta liukasradalla ja sallittiin sen suorittaminen simulaattorilla.

” Simulaattoriopetus on erinomainen opetusmuoto aidon liukasrataopetuksen täydentäjänä mutta ei sitä korvaavana opetusmuotona. Liukasradalla tapahtuva liukkaan kelin rata-ajoharjoittelu tulee palauttaa takaisin jokaisen ajokorttia suorittavan pakollisiin ajotunteihin”, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi.

Tänä syksynä aloitettu Autokoululiiton, liukasratojen ja Pohjola Vakuutuksen yhteishanke tarjoaa tuoreelle kuskille parhaat mahdolliset edellytykset turvallisiin kilometreihin tien päällä.

Lisätietoja:

Jukka Kiviniemi