to 24. marraskuuta 2016 11.22.00

LEHDISTÖTIEDOTE: AUTOKOULULIITOSSA ENNENNÄKEMÄTTÖMÄN UUDISTUSMIELINEN KOKEILU

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Autokoululiiton jäsenkouluille kokeiluluvan, jolla mahdollistetaan kuljettajantutkinnon suorittaminen 10+10 –mallin mukaisesti, joka on puolet nykyisestä lainsäädännön vaatimasta opetusmäärästä. Kokeilu on autokoulualalla historiallinen ja ainoa laatuaan. Kokeilussa hyödynnetään digitaalisia oppimisympäristöjä sekä älykästä ajotavanseurantalaitetta.

”Autokoululiitossa on kehitetty digitaalisia tuotteita jo vuosia, ja kehitys on viimeisen vuoden aikana ollut ennätyksellisen nopeaa. Oppilaan verkko-oppimisympäristö eAutokoulu sekä ajo-opetuksessa hyödynnettävä älykäs ajotavanseuranta- ja kehittämislaite EDlooper tuovat opetukseen kustannustehokkuutta. Teorian oppimisen vastuuta siirretään aiempaa enemmän oppilaalle itselleen”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kokeiluun osallistuminen on autokoulun oppilaille vapaaehtoista. Kokeiluun osallistuva oppilas suorittaa 10 teoriatuntia ja 10 ajotuntia, jonka jälkeen tällä on lupa suorittaa kuljettajantutkinto. Oppilaan turvallisuus on kuitenkin kokeilussakin ensisijaista. Viime kädessä liikenneopettajan vastuulla on arvioida se, onko oppilas valmis ajokokeeseen keskimääräistä aikaisemmin.

”Tavoitteenamme on, että tulevaisuudessa oppilas voisi halutessaan suorittaa ajokortin jatkovaiheen ainakin osittain kevyemmän vaihtoehdon mukaisesti. Digitaalisten laitteiden avulla oppilaan ajotavasta saadaan todenmukaista tietoa, joka kannattaa hyödyntää jatko-opetuksessa”, kertoo Jokilampi. ”Pitää muistaa, että kyseessä on vasta tutkimuksenalainen kokeilu. Jos malli toimii ja todetaan hyväksi, toivomme siitä pysyvää vaihtoehtoa”, Jokilampi lisää.

Kokeilu alkaa joulukuun 1.päivä ja tutkimustuloksia kerätään tehostetusti kevään ajan.

Lehdistötiedote 24.11.2016

Lisätietoja: