ma 12. maaliskuuta 2018 10.48.00

Lahti-Heinolan Autokoulut: Liikenneturvallisuudella on hintansa ja niin on myös hyvällä koulutuksella

Lahti-Heinolassa kouluttaudutaan ja tehdään asioita yhteistyössä

Lahden ja Heinolan alueella on monipuolinen liikenneympäristö omine haasteineen. Meiltä löytyy hyvät mahdollisuudet myös moottoritieharjoitteluun.

Lahti-Heinolan autokouluyhdistys on perustettu vuonna 1971, eli pääsemme pian viettämään 50-vuotisjuhlia. Yhdistykseen kuuluu 11 autokoulua Lahden, Heinolan , Sysmän ja Hartolan alueelta.  Olemme siis pienimmästä päästä autokouluyhdistyksiä.  Yhdistys kokoontuu tarvittaessa.

Yhdistyksellämme on pitkä perinne yhteistyöstä Ajovarman henkilökunnan kanssa.  Järjestämme joka vuosi yhteisen tapaamisen, jossa on läsnä kaikki autokouluissa ja tutkintopuolella toimivat henkilöt sekä poliisin edustajat.  Aluksi käymme läpi sopivasti ajankohtaisia asioita, suunnittelemme tulevaisuutta ja kehitämme yhteistyökuvioita. Päivän lopuksi vietämme rennon illanvieton hyvässä hengessä.

Yhdistys on järjestänyt opettajille ammattipätevyyskoulutusta, SAKL aluekoulutusta ja ratakoulutusta. Keväisin järjestämme tutkinnon vastaanottajien kanssa mopo- ja moottoripyöräkoulutusta ja suunnittelemme tulevan kauden tutkintojen järjestämistä.

Alueen autokoulut käyttävät Lahdessa sijaitsevaa Päijät-Hämeen Ajoharjoittelurataa.  Radalle on tehty mittava remontti muutama vuosi sitten ja siinä yhteydessä toteutimme rata-alueelle myös moottoripyörien ja mopojen käsittelyalueen. Radan omistus on osakeyhtiöpohjainen. Suurimmat omistajat ovat Lahden kaupunki,  Koulutuskeskus Salpaus, alueen muut kaupungit ja kunnat, LES ja autokouluyhdistys.  Moottoripyörien ja mopojen käsittelykenttä on mitoitukseltaan n.70m x 70m kiihdytyssuorat 50m ja 100m.  Alue soveltuu näin ollen myös hyvin moottoripyöräilijöiden jatkokoulutukseen.  Ratayhtiö vuokraa mielellään aluetta jatkokoulutustarpeisiin.

Terveiset päättäjille: Kuljettajaopetuksen pitää kehittyä hallitusti

Olen toiminut liikenneopettajana vuodesta 1981 alkaen ja nähnyt tässä matkan varrella monia muutoksia kuljettajaopetuksen alalla. Tähän asti ne ovat olleet pääsääntöisesti liikenneturvallisuutta lisääviä toimenpiteitä.  Tällä hetkellä osalle virkamiehistä ja politikoista näyttää olevan tärkeintä normien purku. Siinä hommassa on unohtunut saavutetut tulokset kuljettajaopetuksessa sekä tehdyt tutkimukset jotka tukevat nykymuotoista kuljettajaopetusta. Liikenneturvallisuudella on hintansa ja niin on myös hyvällä koulutuksella.  Kuljettajaopetuksen pitää kehittyä tulevaisuuden haasteiden mukana mutta hallitusti.

Kirjoittaja Jari Kettula toimii Lahti-Heinola Autokouluyhdistyksen puheenjohtajana. Teksti on julkaistu Ajokortti-lehden numerossa 2/2017.