ma 8. toukokuuta 2017 10.34.00

Kanta-Hämeen autokoulujen terveiset päättäjille: lakiuudistusten perustuttava tutkittuun tietoon

Kanta-Hämeessä panostetaan laadukkaaseen ajoharjoittelurataan

Kanta-Hämeen Autokouluyhdistys on rekisteröity 13.1.1983 ja toimimme Kanta-Hämeen maakunnassa. Suurimmat taajamat ovat Hämeenlinna, Riihimäki ja Forssa ympäristökuntineen. Yhdistyksen jäsenenä on 21 autokoulua. Yhdistyksen tehtävänä on mm. edunvalvonta, jäsenistön koulutus ja virkistystoiminta. Jäsenistön jatkokoulutus järjestetään vuosittain yhdistyksen järjestämänä ajoharjoitteluradalla.

Yhdistyksen jäsenistö omistaa Riihimäen Ajoharjoittelukeskus Oy:n, joka vastaa koulutuksesta ympäristökuntien säätiön omistamalla ajoharjoitteluradalla. Radalla on ympäristöystävällinen graniittipinta, jota liukastetaan puhtaalla vedellä. Vuonna 2006 radalle hankittiin omat autot, joilla varmistetaan radan liukkaus ympäri vuoden. Autot on uusittu n. kolmen vuoden välein. Nyt on käytössä viime vuoden syyskuussa käyttöön otetut uudet Toyota Yarikset.

Vuonna 2014 radalle avattiin moottoripyöräilijöiden koulutukseen tarkoitettu käsittelytehtäväkenttä ja samalla avattiin nykyaikainen turvatalo asianmukaisine havaintovälineineen. Kävijöitä radalla on n. 9500 henkilöä vuosittain. Ajovarma Oy ottaa moottoripyöräilijöiden käsittelykokeet vastaan kyseisellä kentällä. Lisäksi kenttää käyttää aktiivisesti myös MotoJysky Oy Jyri Tengmanin johdolla lähinnä moottoripyöräilijöiden jatkokoulutukseen.

Terveiset päättäjille:

Lakiuudistusten perustuttava tutkittuun tietoon

Viime vuosien liikenneturvallisuus on Suomessa politisoitunut. Päätöksillä näyttää olevan tavoitteena enemmän äänten kalastelu kuin todellinen liikenneturvallisuus. Päättäjille on luotu alasta vain yksi mielikuva: "ajokortti on Suomessa kallis". Todellisuudessa hyvin harva yritys myy palveluitaan niin alhaisella tuntipalkalla kuin autokoulut. Ajokortti kustannuksiin sisältyy paljon lakisääteisiä piiloveroja, jotka mielletään autokoulun pitäjän määrittämiksi. Tehdyt isot uudistukset tuottavat nykyisin pääosin turvallisia nuoria liikenteeseen. Yhteisopetusmalli oli paras uudistus, mitä koko yrittäjäurani aikana on tehty. Alalla rehottava harmaa talous on tämän mallin purkamisen seurausta. Uudistusten pitää perustua tutkittuun tietoon ja ajamaan oppii nykyisinkin parhaiten ammattinsa osaavan ja koulutetun liikenneopettajan opastamana.

Kirjoittaja on Kanta-Hämeen Autokouluyhdistyksen puheenjohtaja Toivo Ikonen. Teksti on julkaistu Ajokortti-lehden numerossa 1/2017.