pe 23. maaliskuuta 2018 11.04.00

"Pitkän linjan yrittäjät ovat nähneet paljon, nousut ja laskut. Nyt toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut ja tulevaisuutta on ehkä vaikeampi ennustaa kuin koskaan", kirjoittaa Lappeenranta-Imatran Autokouluyhdistyksen pj. Pertti Ranta

Tervehdys iloisesta Etelä-Karjalasta!

20 vuotta liikenneopettajana paukahtaa täyteen ihan näillä näppäimillä. Monta opetussuunnitelmaa, jatkokoulutusta ja hankintapäätöstä on takana. Ihan jo jännittää mitä seuraavaksi. Isoja muutoksia on odoteltu kolmisen vuotta.

Vuosikymmenen alkupuolella meni ihan kivasti. Oli mahdollisuus tehdä porukalla, opetella uutta ja investoida. Vuoden 2013 uudistuksen mukaisen toiminnan käyntiin saamiseksi tehtiin urakalla töitä ja pistettiin systeemit rullaamaan. Syksyllä kuultiinkin jo, että ei sittenkään näin. Yhteisopetusmallin pakollinen opetus purettiin pikapäätöksellä. Siitä asti on enemmän ihmetelty ja odoteltu. Toki vuosiin mahtuu paljon hyvää perustyötä. Asiakkaat, tai asiakkuutta harkitsevat, ovat ihmetelleet kannattaako autokoulu aloittaa suunnitellussa ajassa vai kannattaako sinne mennä ollenkaan. Samoin on mietitty, kannattaisiko autokoulun jatkovaiheita lykätä, jos ne vaikka ehtisivät poistua kokonaan.

Etelä-Karjalassa näkyi samoihin aikoihin koko yhteiskuntaa koskeva talouden taantuma. Vielä vuoden vaihtuessa 2014:ksi naapurimaan kansalaiset jonottivat tuntitolkulla rajanylityspaikoilla päästäkseen ostoksille, majoittumaan ja nauttimaan palvelutarjonnasta Lappeenrannan ja Imatran seudulle. Tämä tarkoitti työpaikkoja maakuntaan kun isot kauppaketjutkin perustivat alueelle toinen toistaan mahtavampia kauppahalleja. Keväällä 2014 tapahtui maailmalla paljon ja ruplan kurssi laski. Matkailijat katosivat. Monessa perheessä koettiin lomautuksia ja irtisanomisia. Kauppiaat sinnittelivät ja sinnittelivät. Perheissä tulot pienenivät ja vapaa-aika lisääntyi. Ajokorttien hankkimisen kohdalla se on tarkoittanut sitä, että aika moni päätyy opettamaan itse. Tämä yhdistettynä oman toimialamme tuuliin on tuonut rankat vuodet autokouluyrittäjille.

Venäläiset ovat kuluvan vuoden aikana palanneet ostoksille Suomeen ja maakuntamme taloudessa näkyy pieniä piristymisen merkkejä. Toki tuoreessa valtakunnallisessa pk-yritysbarometrissa Itä-Suomen asema näyttää vaikealta. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja onkin toivonut hallitukselta erityisohjelmaa näihin maakuntiin.

Ehkä tämän kirjoituksen julkaisun aikaan toimialaamme koskevan lainsäädännön osaltakin on jo päätöksiä tehty. Pitkän linjan yrittäjät ovat nähneet paljon, nousut ja laskut. Nyt toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut ja tulevaisuutta on ehkä vaikeampi ennustaa kuin koskaan. Monella on ensi talvena tarkan analyysin paikka.

Mitä se on tuo iloisuus. No se on tietenkin työn iloa ja iloista mielen laatua. Sitä ei pidä kadottaa.

Lappeenranta-Imatran Autokouluyhdistyksessä on mukana 12 autokoulua Etelä-Karjalan alueelta. Pohjoisin Parikkalassa ja eteläisin Savitaipaleella. Yhdistys on toiminut 70 luvun alusta. Yhdistys pyörittää ajoharjoitteluradan toimintaa Imatralla, jossa on töissä ratamestari. Kokoonnumme yhdessä säännöllisesti ja pohdimme toimialan haasteita ja kipukohtia. Iso rooli on myös kouluttautumisella, kehittymisellä ja uusien opetussuunnitelmien käytäntöön viemisellä. Toki myös virkistävään työkykyä ylläpitävään toimintaan on vuosien varrella panostettu.

Kirjoittaja on Lappeenranta-Imatran Autokouluyhdistyksen puheenjohtaja Pertti Ranta. Kirjoitus on julkaistu Ajokortti-lehden numerossa 2/2017.