pe 20. tammikuuta 2017 08.57.00

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa 20.1.2017

Autokoululiitto: Suosittu 10+10 kokeilu jatkuu kesän yli

Trafi myönsi Autokoululiitolle joulukuun alussa historiallisen uudistusmielisen kokeiluluvan, jonka ansiosta autokoulujen oppilaat voivat halutessaan suorittaa autokoulun lähes puolella nykyisestä lainvaatimasta määrästä. 10+10 -malli koostuu kymmenestä ajotunnista ja kymmenestä teoriatunnista.

”10-malli on herättänyt suurta mielenkiintoa, ja oppilaat ovat tarttuneet siihen innokkaasti. Kokeilua jatketaan kesän yli syyskuun ensimmäiseen päivään asti”, kertoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiitto ohjeisti joulukuussa, että kokeilun ensimmäiseen osioon voi osallistua oppilaita jotka ennättävät suorittaa autokoulukurssin kokonaisuudessaan maaliskuun loppuun mennessä. Nyt kokeilun toinen osio jatkuu kesän yli. Kokeiluun voi osallistua yli sadassa Autokoululiiton jäsenyrityksessä. Kokeiluun osallistuvan oppilaan tulee suorittaa ajokoe viimeistään 1.9.2017 mennessä. Mikäli ajokokeesta sattuisi tulemaan hylätty suoritus, uusinnan voi tehdä vielä kyseisen päivämäärän jälkeen.

"Kokeiluun osallistuminen on ollut autokoulujen oppilaille mahdollista nyt noin viiden viikon ajan. Kyseessä on siis vielä tuore ilmiö, mutta ensimmäisiä kymppiläisten ajokokeita on jo nähty ja kokemukset ovat hyviä. Joillekin oppilaille se soveltuu erityisen hyvin. Kaikille kymmenen tuntia ei missään nimessä riitä”, Jokilampi muistuttaa.

Myös alueellisia eroja on havaittu jo tässä vaiheessa. ”Toisilla paikkakunnilla kokeiluoppilaita tulvii autokouluihin ovista ja ikkunoista, kun taas toisaalla yrittäjä saattaa kertoa, että kysyntää vaihtoehdolle ei löydy. Nämä ovat näitä paikkakuntakohtaisia eroja, jotka saattavat johtua myös siitä, että sana ei ole jollain paikkakuntaa lähtenyt vielä leviämään,”, sanoo Jokilampi.  "Ja toki on niinkin, että moni oppilas valitsee tietoisesti mielellään perinteisen mallin jossa ajetaan enemmän. Kokeilumalli sopii vain joillekin. Asiakkaan valinnanvapauden lisäämisestähän tässä on kyse”, Jokilampi lisää.

Autokoululiiton internet-sivuilta löytyy autokouluhaku-toiminto, jonka avulla asiakas voi etsiä itselleen sopivaa autokoulua erilaisin kriteerein. Haun avulla löytää esimerkiksi itseään lähinnä olevan 10+10 autokoulun.

Lisätietoja:

Jarmo Jokilampi