to 22. kesäkuuta 2017 12.35.00

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa: 22.6.2017

Autokoululiitto: Puhalla nolla ennen juhannusliikenteeseen lähtöä

Suomen Autokoululiitto kannattaa nollatoleranssia liikenteessä ja muistuttaa, että onnettomuuksista ovat vastuussa ennen kaikkea kuljettajat.

Juhannuksena sattuu vuosittain merkittävä määrä liikenneonnettomuuksia ja suuressa osassa onnettomuuksia osallisena on myös alkoholia nauttinut kuski. Juhannusliikenteen lähestyessä Suomen Autokoululiitto haluaa muistuttaa, että turvallisen matkan takaamiseksi on varmistettava, ettei veressä enää ole alkoholia. Erityisesti paluuliikenteessä piilee vaara, sillä monet hyppäävät sunnuntaina rattiin ajokuntoaan varmistamatta.

Me Autokoululiitossa kannatamme nollatoleranssia liikenteessä. Pienikin määrä alkoholia veressä vaikuttaa merkittävästi ajokykyyn ja kuskin tarkkavaisuuteen”, Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä sanoo.

Kuskien asenteissa on parantamisen varaa.

Useasti kuulee viitattavan siihen, että alkoholi aiheuttaa tapaturmia liikenteessä. Alkoholi itsessään ei aiheuta yhtään onnettomuutta, vaan onnettomuuksia aiheuttavat alkoholia nauttineet kuskit. Tämä on täysin asennekysymys. Vaikka olisi kuinka kokenut tai hyvä kuski, ei liikenteeseen ole mitään asiaa alkoholia nauttineena tai edellisillan alkoholit veressä”, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.

Puhalla ensin nolla – mieti vielä sitten voitko ajaa

Autokoululiitolla on tarjota selkeät vinkit, miten juhannusliikenteestä selviää mahdollisimman turvallisesti takaisin kotiin.

Muistilista turvalliseen juhannusliikenteeseen :

• Lopeta alkoholin nauttiminen ajoissa edellisenä iltana.

• Varmista aamulla, että alkoholi on täysin poistunut verestäsi. Tämän voi tehdä kotikäyttöisellä alkometrillä tai mahdollisesti myös poliisiasemalla.

• Mieti vielä, oletko tarpeeksi levännyt, että voit ajaa turvallisesti.

• Lepää tarvittaessa hetki. Kotiin ei ole ikinä niin kiire, että oma ja muiden turvallisuus kannattaisi vaarantaa.

• Jos kaverisi ajaa, varmista, että hän on ajokunnossa.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi