to 6. heinäkuuta 2017 10.14.00

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa: 6.7.2017

Autokoululiitto: Mopoautoilu luultua turvallisempaa – syynä koulutus

Juuri valmistuneen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tutkimuksen mukaan arviolta joka kymmenes mopoauto joutuu liikennevahinkoon. Onnettomuuksia on usein edeltänyt mopoautoilijan havaintovirhe. OTI:n tiedotteen mukaan mopoautoilu on luultua turvallisempaa. Valtaosa mopoautoilijoiden kolareista ei johda loukkaantumiseen ja loukkaantumisetkin ovat yleensä lieviä. Yhteenajoissa mopoauton kuljettajan huomio kerrotaan olleen monesti muualla kuin ajamisessa. OTI:n tutkimuksen mukaan mopoilijoiden vahinkoriski on 2000-luvulla pienentynyt, ja tämä käy yksiin mopokoulutuksen kehittämisen kanssa. Tutkimuksen mukaan voidaan arvioida, että mopokoulutus on lisännyt liikenneturvallisuutta.

Autokoululiiton mukaan opetuksella on suurin merkitys mopoautoilun turvallisuudelle. Edelleen vahinkoja kuitenkin sattuu, ja tästä syystä koulutusta tulisikin lisätä.

Autokouluissa annettavalla mopokoulutuksella on erittäin merkittävä rooli lasten liikenneturvallisuuden kannalta. 15-vuotiaille on opetettava, mihin asioihin liikenteessä tulee keskittyä ja miksi. Oikeiden asioiden havainnoiminen vaatii harjoittelua”, sanoo Autokoululiiton koulutuspäällikkö Rami Lamminen.

Mopoilijoiden koulutus tuli pakolliseksi vuonna 2011. Mopo- ja mopoautokorttia varten on opiskeltava vähintään 6h teoriaopetusta ja 3h ajo-opetusta. Koulutus on laskenut merkittävästi mopo-onnettomuuksien määrää. Tällä hetkellä ministeriössä kaavaillaan uutta ajokorttilakia, joka poistaisi pakollisen mopokoulutuksen kokonaan. Autokoululiiton mukaan lakimuutos ei ole järkevä.

On täysin käsittämätöntä, että lakiesityksessä jätetään huomioimatta liikenneturvallisuuden hyvä kehitys ja tutkimustulokset. Kuka kantaa vastuun nuorista, jotka eivät tunnista omia osaamistarpeitaan ja lähtevät liikenteeseen ilman minkäänlaista koulutusta mahdollisesti kohtalokkain seurauksin?” pohtii Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Tutkimuksessa (OTI:n) tutkijalautakunnat esittävät yhtenä mopoautoilijoiden turvallisuuden parantamisehdotuksena mopoautoilijoiden ajo-opetusmäärän kasvattamista. Eikö ministeriössä haluta ymmärtää ammattitaitoisen koulutuksen merkitystä?” kysyy Jokilampi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi
Suomen Autokoululiitto ry
jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi

Koulutuspäällikkö Rami Lamminen
Suomen Autokoululiitto ry
rami.lamminen@autokoululiitto.fi

Tule keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa:

Pori, SuomiAreena 13.-14.7.2017 osasto 26
Rami Lammisen lisäksi paikalla Liikennevakuutuskeskuksen asiantuntijoita sekä Onnettomuustietoinstituutin asiantuntijoita. Tervetuloa myös henkilöautojen ja mopoautojen koeajotapahtumaan. Kutsuvieras- ja mediatapahtuman lisätietosivu on seuraava:
Yleisöä varten on perustettu alla oleva infosivu, josta löytyy lisätietoa itse koeajoista:

Lue koko Onnettomuustietoinstituutin tutkimus tästä: