pe 24. helmikuuta 2017 14.50.00

Autokoululiitto jyrähtää viranomaiselle: Trafi lähettänyt tuhansia uhkauskirjeitä ajokortin suorittaneille – Osa aiheettomia.

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry.

Julkaisuvapaa: 24.2.2017

Autokoululiitto jyrähtää viranomaiselle:

Liikenteen valvova viranomainen Trafi on lähettänyt 8000:lle ajokortin suorittaneelle henkilölle muistutuskirjeen, jossa kerrotaan asiakkaan unohtaneen toimittaa harjoittelu- ja syventävän vaiheen todistus viranomaiselle. Kirjeessä uhataan, että mikäli asiakas ajaa autoa, poliisi määrää hänet ajokieltoon. Trafin lähettämä muistutuskirje aiheesta on Autokoululiiton mielestä erittäin hyvä ajatus, mutta nyt se on aiheuttanut tarpeetonta hämmennystä joidenkin oppilaiden kohdalla, sillä osa on saanut kirjeen aiheettomasti.

”Ajokortin suorittaneen on toimitettava harjoittelu- ja syventävän vaiheen todistus Ajovarman palvelupisteeseen kahden vuoden kuluttua ajokortin saamisesta. Autokoulut tekevät usein toimituksen asiakkaan puolesta, mutta joissain tapauksissa oppilaat toimittavat todistukset myös itse Ajovarmaan. Trafin lähettämä muistutuskirje on tottakai hyvä asia, mutta nyt on tullut ilmi, että Trafi on lähettänyt huomautuksia myös niille, joiden todistukset on toimitettu asianmukaisesti Ajovarmaan. Tämä virhe löytyy siis viranomaisten omasta järjestelmästä”, kommentoi Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoulualaa koskeva lainsäädäntö on ollut poukkoilevaa viimeisen kolmen vuoden ajan ja alalla alkaa mitta täyttyä liian hätäisesti ja kiireellä tehdyistä lakimuutoksista. Autokouluissa saadaan jatkuvasti korjata päätöksistä aiheutuneita epäselviä asiakastilanteita.

”Tämäkin uutinen on seurausta siitä, että lyhytaikaisesta ajokortista päätettiin luopua ja siirryttiin pitkäaikaiseen ajokorttiin. Sinänsä hyvä ajatus, mutta tämä ajokorttihan ei todellisuudessa ole pitkäaikainen. Pitkäaikainen ajo-oikeus syntyy vasta, kun asiakas on käynyt harjoittelu- ja syventävän vaiheen autokoulussa ja toimittanut todistuksen viranomaiselle. Päätöksellä aiheutettiin vain ja ainoastaan lisää hämmennystä asiakkaalle”, tähdentää Jokilampi.

Autokoululiitossa toivotaan, että ajokorttikoulutukseen liittyviä päätöksiä tehtäisiin pitkäjänteisemmin, huolellisesti ja harkitusti. Lakia tulisi muuttaa vain aidosta tarpeesta. ”If it works, don´t fix it”, muistuttaa Jokilampi.

Lisätietoja:

Jarmo Jokilampi