YLE UUTISET 23.10: Autokoululiitto pelkää ajokorttilain uudistusta: "Nuorten liikennekuolemat lähtevät jyrkkään kasvuun"

ti 24. lokakuuta 2017 08.46.00

YLE UUTISET 23.10: Autokoululiitto pelkää ajokorttilain uudistusta: "Nuorten liikennekuolemat lähtevät jyrkkään kasvuun"

Vedonlyönti nuorten kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien määrästä on ajatuksena karmiva, mutta Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi haluaa herätellä päättäjiä.

– En mielellään löisi tästä asiasta vetoa, mutta väitän voittavani sen vedon. Nuorten liikennekuolemat lähtevät jyrkkään kasvuun parissa vuodessa, jos tämä ajokorttilain muutosesitys menee sellaisenaan läpi.

Autokoululiiton mukaan viime viikolla eduskunnalle annetusta ajokorttilain muutosesityksestä(siirryt toiseen palveluun) löytyy hyviäkin kohtia, mutta osa ehdotuksista murentaa jo saavutettuja edistysaskeleita nuorten liikenneturvallisuudessa. Muun muassa mopokorttia hakevan kolmen tunnin ajo-opetusta ei saisi liikenneopettajien mielestä poistaa.

Kesällä 2011 voimaan astunut pakollinen mopon ajo-opetus on puheenjohtaja Jokilammen mukaan osoittanut toimivuutensa, eikä hän ymmärrä sen poistamisen tarvetta.

– Lakimuutoksen jälkeen mopoilijoiden vakavat onnettomuudet vähenivät vuodessa 40 prosentilla. Lastenklinikan selvityksen mukaan sairaalaan joutuneiden mopoilijoiden määrä on puoliintunut.

Ajotunnit eivät riitä?

Raumalainen liikenneopettaja Maarit Sandholm-Maikola on opettanut nuoria kuskeja jo 31 vuoden ajan. Hän on seurannut ajokorttilain uudistamista häkeltyneenä. Hän kummastelee pakollisten teoria- ja ajotuntien määrän vähentämistä.

– Monelle oppilaalle ei kymmenen ajotuntia riitä. Nykyisin niitä on 18 ja teoriatunnitkin tipahtavat 19 tunnista neljään. Se on melkoinen vähennys.

Toinen asia, mikä Sandholm-Maikolaa kummastuttaa, on syventävän vaiheen eli ns. kakkosvaiheen siirtäminen suoritettavaksi ennen ajokortin saamista. Nykyisin sen voi suorittaa aikaisintaan kolmen kuukauden ja viimeistään kahden vuoden kuluttua ajokortin saamisesta.

– Sitä ollaan siirtämässä aivan väärään paikkaan. On hyvä, että kakkosvaiheeseen tullessaan nuorella on jo tuntumaa liikenteestä ja omasta autostaan.

Riskien tunnistamiseen keskittyvän kakkosvaiheen siirtäminen on Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilammen mukaan kummallista. Hänen mukaansa sitä ei tue mikään tutkimustulos.

– Pitäisi aidosti huomioida liikenneturvallisuusalan tutkijoiden selvityksiä ja tutkimuksia, eikä pyyhkiä niillä pöytää.

Puheenjohtaja Jokilampi muistuttaa, että kokeneeseen kuljettajaan verrattaessa uudella kuskilla on kuuden kuukauden ajan nelinkertainen riski joutua liikenneonnettomuuteen.

"Ei syytä paniikkiin"

Autokoululiiton pelot ovat perättömiä. Tätä mieltä on lakimuutosta valmistellut liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Sabina Lindström.

Hänen mukaansa esimerkiksi nykyisen kakkosvaiheen siirtäminen ennen ajokortin saamista jopa parantaisi nuorten kuskien ajotaitoja. Uudella kuskilla on hyvä olla tiedot ja taidot muun muassa liukkaalla ajamisesta jo ennen liikenteeseen pääsyä.

– Mistään tutkimuksesta ei ole löytynyt todisteita sille, että riskientunnistamisen koulutusta ei voisi aikaistaa. Itse koulutuksen sisältöä ei olla muuttamassa, sillä sen hyödyt liikenneturvallisuuden kannalta ovat kiistattomat.

Liikenneneuvos Lindström osasi odottaa kritiikkiä Autokoululiiton suunnasta, mutta ei ole valmis myöntämään uudistusten uhkaavan liikenneturvallisuutta.

– Uudistus on täysin tasapainossa liikenneturvallisuuden kanssa. En näe, että kovin radikaaleja muutoksia oltaisiin tekemässä. Ei ole syytä paniiikkiin.

Kansalaisia haluttu kuulla

Ajokorttilain uudistamisella halutaan selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä. Samalla halutaan lisätä uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien, kuten ajosimulaattorien ja etäopetuksen, käyttöä.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Sabina Lindström muistuttaa, että uutta ajokorttilakia suunnittelessa on kuunneltu kansalaisten toiveita. Eniten kritiikkiä Lindströmin korviin on kantautunut ajokorttiopetuksen vaiheisuudesta. Monia hiertää se, että kortin saamisen jälkeen tulee vielä suorittaa erikseen syventävä vaihe.

– Meillä jokaisella on omat tyylit ja tavat oppia. Uudessa järjestelmässä ajokorttikoulutusta pystyy räätälöimään aiempaa enemmän omiin tarpeisiin sopivaksi.

Koko alkuperäisen uutisen voit lukea tästä.