Ilta-Sanomat: Talven liukkaat katastrofi kokemattomille kuljettajille

ma 22. tammikuuta 2018 09.40.00

IS 19.1.2018: Autokoululiiton mukaan valmistelussa oleva ajokorttilakiesitys sisältää useita liikenneturvallisuutta vaarantavia tekijöitä.

Liiton mukaan esityksessä ajetaan ajokortin hankkimiskustannuksia alas hinnalla millä hyvänsä, ja tuleville toimintamalleille haetaan perusteluja maista, joiden ajo-olosuhteet eivät ole yhtä haasteelliset kuin Suomessa.

– Lakiesityksessä on kaavailtu liukkaan kelin ajorataharjoittelun poistamista. Se on yksi esityksen järjettömimmistä esimerkeistä, joka osoittaa täydellisen välinpitämättömyyden liikenneturvallisuutta kohtaan. Rataharjoittelun poistaminen tarkoittaa sitä, että ensi vuonna meillä on liikenteessä tuhansia tuoreita kuljettajia, jotka eivät ole saaneet kunnollista haasteellisten ajo-olosuhteiden koulutusta. Talvi tulee yllättämään nämä kuljettajat pahemman kerran, ja se tulee näkymään onnettomuustilastoissa, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.

– Omalla autolla tapahtuva liukkaan kelin rata-ajoharjoittelu tulee säilyttää, eikä korvata minkäänlaisilla ajosimulaattoreilla, Jokilampi painottaa.

– Suomessa haastavimmat ajo-olosuhteet ovat talven liukkailla keleillä. Nämä olosuhteet vaativat erityistä tarkkaavaisuutta ja havainnointia kokeneiltakin kuljettajilta. Kokemattomille kuljettajille tilanne on erityisen haasteellinen. Mikäli kuljettaja ei ole saanut kunnollista haasteellisten ajo-olosuhteiden koulutusta, tilanne on täysin katastrofaalinen

Liiton ulostulo osui hetkeen, jolloin eteläinenkin Suomi oli saanut lumipeitteen. Liitto on aiemminkin, myös kuivien kelien aikaan ottanut julkisesti kantaa ajokorttilakiesitykseen.

Lue koko alkuperäinen uutinen TÄSTÄ.

Lue Autokoululiiton aiemman kannanoton uutisoinnista Ilta-Sanomissa:
Autokoululiitto protestoi: Lakiesityksessä useita liikenneturvallisuutta vaarantavia tekijöitä.