Autokoululiitto vaatii valheellisen uutisoinnin korjaamista välittömästi

ma 9. huhtikuuta 2018 13.46.00

YLE on julkaissut tänään uutisen, jota on levitetty mm. Ilta-Sanomissa täysin valheellisella otsikolla. Otsikon mukaan autokouluissa on paljastunut Trafin mukaan huijauksia teoriakokeen suorittamiseen liittyen.

Autokoululiitto painottaa, että kyseiset huijausepäilyt eivät liity millään lailla autokoulujen toimintaan. Oppilaat suorittavat kuljettajantutkinnon teoriakokeen Ajovarma Oy:n toimitiloissa. Ajovarma ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaavat siitä, että koe suoritetaan laillisesti. Autokouluilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta puuttua teoriakokeen suorittamisen laillisuuteen.

Autokoululiitto vaatii uutisoinnin korjaamista välittömästi siten, ettei otsikointi viittaa autokoulujen toimintaan.

Autokoululiitto toivoo, että Trafi voisi vihdoin harkita vaihtoehtoa, jossa kuljettajantutkinnon teoriakoe suoritettaisiin autokoulussa, jossa koe olisi järjestettävissä nykyaikaisin menetelmin esimerkiksi ajosimulaattorilla ja valvonta olisi paremmin toteutettavissa.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi