Autokoululiitto tyrmää hallituksen puheet ajokortin halpenemisesta– lakiesitys nostaa mopokortin hintaa merkittävästi

pe 2. helmikuuta 2018 09.03.00

TIEDOTE

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa: 2.2.2018

Eduskunta käsittelee pian uuden ajokorttilakiesityksen. Autokoululiitto on huolissaan paitsi sen sisältämistä merkittävistä heikennyksistä liikenneturvallisuudelle, myös sen aiheuttamasta ajokortin hankkimiskustannusten noususta. Autokoululiiton mukaan lakiesitys on haluttu esittää julkisuudessa siten, että se palvelisi kuluttajaa aiempaa paremmin ja laskisi ajokortin hankkimiskustannuksia. Liiton mukaan tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa ja keskustelu lakiesityksen vaikutuksista on vääristeltyä ja jopa virheellistä.

Erityisen huolissaan Autokoululiitto on mopoilijoiden turvallisuudesta. Tutkimusten mukaan nykyinen voimassa oleva mopokoulutus on parantanut merkittävästi nuorten liikenneturvallisuutta. Mopokoulutus tuli pakolliseksi vuonna 2011 ja koulutuksen ansiosta vakavat henkilövahingot vähenivät 40% (Trafi) ja sairaalaan joutuneiden mopoilijoiden määrä väheni puoleen (HUS, 2015). Nyt hallituksen kaavailemassa lakiesityksessä halutaan jostain syystä kääntää kaikki nurinperin: pakollista mopokoulutusta ei enää olisi, mutta sen sijaan mopokorttia varten tulisi suorittaa ajokoe liikenteessä.

Autokoululiiton mukaan nykyinen mopokoulutus tulisi säilyttää jo pelkästään sen liikenneturvallisuusvaikutusten vuoksi. Nykyinen malli on kuluttajalle myös edullisempi vaihtoehto kuin hallituksen esittämä tutkintopainotteinen malli. Lisäksi mopokoulutus nykyisessä muodossaan on helpommin toteutettavissa pienemmilläkin paikkakunnilla, sillä ajotutkintojen vastaanotto keskittyy vain suuremmille paikkakunnille.  Hallituksen kaavailema muutos ei palvele turvallisuutta eikä kuluttajaa.

”Emme voi käsittää, miksi kuluttajia johdetaan harhaan. Koulutus on järjestetty edullisesti ja erinomaisin tuloksin tähän asti. Hallituksen kaavailema opetuksen sääntelyn keventäminen ei tarkoita ajokortin hankkimiskustannusten alentumista, vaan pahimmassa tapauksessa jopa sen tuplaantumista”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiitto perustelee kustannusten nousua muun muassa Ruotsin tutkintopainotteisen opetusmallin tuloksilla. Ruotsissa opetus on muuttunut suunnittelemattomaksi ja yli puolet reputtaa ajokokeessa. Tutkinnoissa käydään vähintään kaksi kertaa ja ajokortin hankkimiskustannukset nousevat. Ruotsissa on jo ryhdytty etsimään ongelmaan ratkaisua, mutta sen sijaan Suomessa ollaan vasta ottamassa käyttöön tämä jo epäonnistuneeksi todettu malli.  Autokoululiiton mukaan edullisempaa olisi, jos säilytettäisiin sitovat opetussuunnitelmat ja ajokortin hankkimiskustannukset koostuisivat laadukkaasta opetuksesta, ei tutkinnon aiheuttamista kuluista.

”Suomen kuljettajaopetusjärjestelmällä on saatu loistavia tuloksia kaikissa ajokorttiluokissa, eikä sitä pitäisi romuttaa. Lakiesityksen yksi erittäin silmiinpistävä epäkohta on juurikin tämä mopokoulutusta koskeva uudistus. Mopokorttia ajavat ovat hyvin nuoria ajaessaan tätä ensimmäistä ajokorttiaan ja he jos ketkä hyötyisivät kunnollisesta turvallisuuspainotteisesta koulutuksesta. Koulutus kehittää liikenneturvallisuutta, ei ajotutkinto. Kaavailtu uudistus ei palvele kuluttajaa, liikenneturvallisuutta eikä yhteiskuntaa”, painottaa Jarmo Jokilampi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi