Autokoululiitto: Talven liukkaat kelit ovat katastrofi kokemattomille kuljettajille

to 18. tammikuuta 2018 10.24.00

TIEDOTE
Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry
Julkaisuvapaa: 18.1.2018

Talven liukkaat kelit ovat katastrofi kokemattomille kuljettajille

Talven liukkaat kelit iskivät rytinällä Etelä-Suomeen. Moni autoilija yllättyi täysin lumisateen ja liukkaan tienpinnan aiheuttamista haasteista, osa valitettavasti erittäin surullisin seurauksin. Tämän hetkisten tietojen mukaan seurauksiltaan surullisin eilen tapahtunut onnettomuus on tapahtunut Lohjalla, jossa liukas tienpinta aiheutti kahden auton nokkakolarin ja toisessa autossa matkustaneet kaksi alle kouluikäistä lasta kuolivat.

Suomessa haastavimmat ajo-olosuhteet ovat talven liukkailla keleillä. Nämä olosuhteet vaativat erityistä tarkkaavaisuutta ja havainnointia kokeneiltakin kuljettajilta. Kokemattomille kuljettajille tilanne on erityisen haasteellinen. Mikäli kuljettaja ei ole saanut kunnollista haasteellisten ajo-olosuhteiden koulutusta, tilanne on täysin katastrofaalinen”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiitto on erittäin huolissaan tällä hetkellä valmistelussa olevasta ajokorttilakiesityksestä, joka sisältää useita liikenneturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Esityksessä ajetaan ajokortin hankkimiskustannuksia alas hinnalla millä hyvänsä, ja tuleville toimintamalleille haetaan perusteluja maista, joiden ajo-olosuhteet eivät ole yhtä haasteelliset kuin Suomessa.

Lakiesityksessä on kaavailtu liukkaan kelin ajorataharjoittelun poistamista. Se on yksi esityksen järjettömimmistä esimerkeistä, joka osoittaa täydellisen välinpitämättömyyden liikenneturvallisuutta kohtaan.  Rataharjoittelun poistaminen tarkoittaa sitä, että ensi vuonna meillä on liikenteessä tuhansia tuoreita kuljettajia, jotka eivät ole saaneet kunnollista haasteellisten ajo-olosuhteiden koulutusta. Talvi tulee yllättämään nämä kuljettajat pahemman kerran, ja se tulee näkymään onnettomuustilastoissa”, pelkää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiitto toivoo edelleen, että päättäjät heräisivät todellisuuteen ja poistaisivat lakiesityksen järjettömimmät osat.

Omalla autolla tapahtuva liukkaan kelin rata-ajoharjoittelu tulee säilyttää, eikä korvata minkäänlaisilla ajosimulaattoreilla”, painottaa Jarmo Jokilampi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi