Autokoululiitto: Liukkaat kelit yllättävät joka talvi. Tilanne vuoden päästä katastrofaalinen

to 26. lokakuuta 2017 10.28.00

TIEDOTE

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa: 26.10.2017

Liukkaat kelit yllättävät joka talvi: tilanne vuoden päästä katastrofaalinen

Ennakkouutisoinnista huolimatta liukkaat kelit yllättävät autoilijat joka talvi. Viikko sitten Lappeenrannassa nuori mieskuljettaja kuoli auton lähdettyä heittelehtimään liukkaalla ja lumisella tiellä aiheuttaen törmäyksen vastaantulijaan. Autokoululiiton mukaan tilanne on ensi vuonna katastrofaalinen, sillä uusi ajokorttilakiesitys on poistamassa pakollista liukkaan kelin ajoharjoittelua ajoharjoitteluradalla.

Autokoululiitto pitää osaa ajokorttilakiesityksen uudistuksista täysin järjettöminä. Liiton mukaan ministeriö ajaa ajokortin hankkimiskustannuksia alas hinnalla millä hyvänsä. Liukkaan kelin ajorataharjoittelun poistaminen on yksi järjetön esimerkki, joka osoittaa liikenneministeriön täydellisen välinpitämättömyyden liikenneturvallisuutta kohtaan.

”Ministeriöllä on nyt käsittämättömän välinpitämätön asenne nuorten liikenneturvallisuuteen. Rataharjoittelun poistaminen tarkoittaa sitä, että ensi vuonna meillä on liikenteessä tuhansia tuoreita kuljettajia, jotka eivät ole saaneet kunnollista haasteellisten ajo-olosuhteiden koulutusta. Talvi tulee yllättämään nämä kuljettajat pahemman kerran, ja se tulee näkymään onnettomuustilastoissa”, pelkää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiitto toivoo edelleen, että ministeriö ja päättäjät heräisivät todellisuuteen ja poistaisivat lakiesityksen järjettömimmät osat.

”Omalla autolla tapahtuva liukkaan kelin rata-ajoharjoittelu ja turvallisuutta lisännyt mopokoulutus pitää ehdottomasti säilyttää”, painottaa Jarmo Jokilampi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi