Ajokorttiuudistusta ei kannata jäädä odottamaan - Autokoululiitto mahdollistaa uuden opetusmallin jo nyt

pe 1. joulukuuta 2017 09.09.00

TIEDOTE

Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Julkaisuvapaa: 1.12.2017

AJOKORTTIUUDISTUSTA EI KANNATA JÄÄDÄ ODOTTAMAAN - AUTOKOULULIITTO MAHDOLLISTAA UUDEN OPETUSMALLIN JO NYT

Autokoululiitto aloitti ennennäkemättömän uudistusmielisen opetuksen jo vuosi sitten, kun Liikenteen turvallisuusvirasto myönsi Autokoululiitolle kokeiluluvan uuteen 10+10- opetusmalliin, jossa oppilas voi suorittaa kuljettajantutkinnon jo 10 teoria- ja ajotunnin jälkeen.

Nyt Autokoululiiton kokeilulupaa on viranomaisen päätöksellä jatkettu uuden ajokorttilain voimaantuloon asti. Tämän ansiosta oppilaiden ei kannata jäädä odottamaan uutta ajokorttilakia, sillä 10-malli on käytössä laajasti koko Suomessa, lähes jokaisessa Autokoululiiton jäsenautokoulussa.

10-malli on ollut hyvä vaihtoehto perinteiselle ajokortin suoritusmallille. Se soveltuu erityisen hyvin oppilaille, joilla on jo jokin aiempi ajokortti ja liikennesäännöt on jo kertaalleen opiskeltu autokoulussa. Ajoympäristökin on jo tullut tutuksi liikenteessä saadun kokemuksen ansiosta. 10-malli edellyttää oppilaalta aiempaa enemmän vastuuta itseopiskelun suhteen, mutta kokemus on näyttänyt, että oppilaat todella kantavat tämän vastuun. He opiskelevat sähköisessä eAutokoulu-ympäristössä todella ahkerasti ja menestyvät kuljettajantutkinnossa hyvin”, kertoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Autokoululiiton oma 10-malli on turvallinen opetuskokonaisuus, josta ajokorttilakiesityksenkin tulisi ottaa mallia. Autokoululiitossa ollaan huolissaan useista lakiesityksen kohdista, kuten aikomuksesta luopua opetussuunnitelmien sitovuudesta. Liiton mukaan tämä saattaa johtaa siihen, että teoriaopetuksen vähentyessä liikenneturvallisuus vaarantuu merkittävästi. 10-mallin mukainen 10 tunnin teoriaopetus on huolellisesti suunniteltu, ehjä kokonaisuus, jonka avulla uusi kuljettaja sisäistää välttämättömimmät vastuullisen kuljettajan perustaidot. Teoriassa asioiden opiskelu on merkittävästi edullisempaa kuin autossa.

10-oppilaat kertovat, että 10 teoriatuntia on ehdottomasti minimimäärä, ja osa olisi kaivannut teoriaopetusta enemmän. Lainsäätäjä on nyt unohtanut tyystin sen, että opetussuunnitelmien mukaiset teoriatunnit ovat ammattilaisten suunnittelemia tehokkaita ja laadukkaita kokonaisuuksia, joiden hyöty ajotuntiopetukselle on mittaamattoman arvokasta. Ajotunnilla sovelletaan teoriatunnilla sisäistettyjä asioita”, sanoo Jarmo Jokilampi.

Ajokorttilakiesityksen tulisi tältä osin ottaa mallia 10-mallista, koska sillä on saatu hyviä tuloksia, turvallisuustavoitteista tinkimättä. Koulutuksessa on mukana aito, omalla autolla tapahtuva harjoittelu vaikeissa ajo-olosuhteissa”, painottaa Jarmo Jokilampi.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi