Ajankohtaisista asioista ja tapahtumista yksityiskohtaisemmat tiedot Suomen Autokoululiiton jäsenkouluille extranetissä.

Autokoululiitto: Ajokortin jatkovaihe mullistui

Autokoululiiton jäsenkouluissa alkoi joulukuussa poikkeuksellisen uudistusmielinen kokeilu, jossa autokoulujen oppilaat voivat suorittaa kuljettajantutkinnon jo tunnetuksikin tulleella 10+10 mallilla. Nyt moni kokeiluun osallistuva oppilas on jo ennättänyt läpäistä kuljettajantutkinnon ja autokoulut raportoivat tuloksia.

KUTSU: tule mukaan maksuttomaan Turvassa Tiellä -koulutukseen!

Autokoululiitto jyrähtää viranomaiselle: Trafi lähettänyt tuhansia uhkauskirjeitä ajokortin suorittaneille – Osa aiheettomia.

Liikenteen valvova viranomainen Trafi on lähettänyt 8000:lle ajokortin suorittaneelle henkilölle muistutuskirjeen, jossa kerrotaan asiakkaan unohtaneen toimittaa harjoittelu- ja syventävän vaiheen todistus viranomaiselle. Kirjeessä uhataan, että mikäli asiakas ajaa autoa, poliisi määrää hänet ajokieltoon. Trafin lähettämä muistutuskirje aiheesta on Autokoululiiton mielestä erittäin hyvä ajatus, mutta nyt se on aiheuttanut tarpeetonta hämmennystä joidenkin oppilaiden kohdalla, sillä osa on saanut kirjeen aiheettomasti.

Autokoulujen hintojen ilmoittaminen

Suomen Autokoululiitto ry ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat käyneet keskustelua autokoulupalveluiden hinnan ilmoittamisesta. Hinta pitää ilmoittaa selkeästi ja kuluttajan kannalta ymmärrettävästi. Olennaista on, että kuluttaja saa vaivatta tiedon kunkin vaiheen kokonaishinnasta sekä ajokortin suorittamiseksi vaadittavan autokoulupalvelun kokonaishinnasta. Liitto ja virasto ovat yhteistyössä laatineet täsmennetyn esimerkkihinnaston, josta käy ilmi, mistä kunkin vaiheen kokonaishinta koostuu. Kunkin vaiheen (perusvaihe, harjoitteluvaihe, syventävä vaihe) kokonaishinnan lisäksi hinnastosta on käytävä ilmi ajokorttiin tarvittavan autokoulupalvelun kokonaishinta, eli käytännössä kaikkien vaiheiden yhteenlaskettu hinta (sis. pimeänajon opetus ja mahdollinen ajoharjoitteluradan käyttömaksu).

Autokoululiitto ja AKK laajentavat yhteistyötä - Turvassa Tiellä -hankkeen koulutusohjelma vahvistuu

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 15.02.2017

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt lausuntovaiheeseen. Lakiluonnokseen on koottu tieliikenteessä toimimista ja käyttäytymistä koskevat säännökset. Uudistuksella sääntelyä sujuvoitettaisiin korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia ja puutteita sekä varauduttaisiin tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon.

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 8.2.2017

Parlamentaarinen työryhmä selvittämään liikenneverkon tulevaisuutta: tehtävänä määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot.

SPR:n LEK-kouluttajakoulutus 21.-22.3. Jyvässeudun Ajoharjoitteluradalla

VR-lasit päähän ja kokemaan jotain aivan uutta ajo-opetussimulaattorilla!

Tervetuloa Autokoululiiton vieraaksi MP-messuille

Oletko haaveillut moottoripyöräilyn aloittamisesta? Arvomme lahjakortin moottoripyöräkortin suorittamiseen, palkintona myös 50 lippua messuille. Saat tiedon lippuvoitostasi saman tien, osallistu heti!