Täältä löydät ajankohtaiset ajokorttilaki/asetus/määräys -asiat sekä materiaalia koulutuskiertueeltamme.

Lisätietoa tietosuoja-asetuksesta

Keskustelimme tietosuoja-asetusta koskevien yleisluontoisten lomakkeiden laatimisesta ja se on hyvin riskialtista ja työlästä. Esimerkiksi oikeusministeriön laajassa ohjeistuksessa (Miten valmistautua EU:n tietosuoja-asetukseen?) asetuksen tulkinnasta todetaan seuraavaa:

Tietosuoja-asetuksen tulkinta tarkentuu oikeuskäytännön kautta. Esimerkiksi henkilötietolakia ja henkilötietodirektiiviä koskevia tulkintalinjauksia tehdään yhä yli 20 vuotta direktiivin hyväksymisen jälkeen. Tulkintalinjaukset koskevat jopa keskeisiä käsitteitä.

Mikäli laadimme teille yleisluontoiset lomakkeet, on hyvin mahdollista, että niiden sisältö ei vastaa myöhemmin asetuksesta tehtäviä tulkintoja. Tällöin lomakkeet saattavat olla kuitenkin jo kymmenien autokouluyritysten käytössä. Myöskään tämän hetken hyvin kiireinen työtilanteemme ei valitettavasti mahdollista runsaasti aikaa vaativien lomakkeiden laatimista.

On kuitenkin hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että tietosuojavaltuutettu laatii nettisivuillensa tietosuoja-asetusta koskevia lomakkeita. Tietosuojavaltuutettu on jo nyt laatinut sivuillensa erilaisia lomakkeita (Tietosuojavaltuutettu: lomakkeet). Siten on tärkeää, että seuraatte tiiviisti ko. sivustoa.

LISÄTIETOJA:

Kristiina Anunti 040 848 80 55

kristiina.anunti@autokoululiitto.fi

Harri Keski-Rekilä 050 448 2935

harri.keski-rekila@autokoululiitto.fi

Trafin määräysluonnos kuljettajaopetukseen

Määräysluonnos kuljettajaopetukseen sekä sen perustelumuistio, ikäpoikkeuslupa sekä sen perustelumuistio. Jäsenistön kommentit jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi.

Ajokorttiasetusluonnos lausuntokierroksella

Lue asetusluonnos TÄSTÄ. Jäsenistön kommentit jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi 14.5. mennessä.

Autokoululiiton muut ajankohtaiset: