Toiminta autokouluyhdistyksissä: Yhdistykset kertovat

Uudenmaan Autokouluyhdistys

Uudenmaan Autokouluyhdistys on autokouluyrittäjien etujärjestö. Jäsenemme haluavat omassa työssään toimia vastuullisen liikennekulttuurin edistäjinä. Yhdistys edistää hyviä suhteita sidosryhmien kanssa. Jäsenistön etuja valvotaan käymällä aktiivista keskustelua sidosryhmien kanssa ja järjestämällä erilaisia keskustelutilaisuuksia. Pyydettäessä yhdistys antaa lausuntoja.

Monipuolinen koulutustarjonta pitää yllä jäsenautokoulujemme henkilökunnan ammattitaitoa. Edistämme jäsenistömme yhteistoimintaa sekä järjestämme heille erilaisia vapaa-ajantapahtumia. Puheenjohtajana toimii Helen Högström, Porvoon Autokoulu Oy, 0400 719267, helen.hogstrom@autokouluyhdistys.fi. Sihteeri Kirsi Kokko, info@autokouluyhdistys.fi.

Varsinais-Suomen Autokouluyhdistys

Varsinais-Suomen Autokouluyhdistys perustettiin 30.11.1952 Turussa, hotelli Hamburger Börsissä. Yhdistys toimii autokouluyrittäjien paikallisena yhteiselimenä ja sen tarkoituksena on kehittää yhteishenkeä ja rakentavaa yhteistoimintaa jäsenistönsä keskuudessa, kehittää jäsenistönä ammatti- ja liiketaitoa ja toimia aktiivisesti vastuullisen liikennekulttuurin ja yleisen ajotavan parantamiseksi.

Tällä hetkellä yhdistykseen kuuluu yli kaksikymmentä jäsenkoulua. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Jouko Harju ja sihteerinä Maria Mikola. http://www.vsautokoulut.fi/

Oulunläänin eteläinen autokouluyhdistys

Oulunläänin eteläisen autokouluyhdistyksen jäsenkoulut ovat Kalajoelta, Ylivieskasta, Haapajärveltä, Pyhäjärveltä, Pulkkilasta, Haapavedeltä ja Oulaisista. Kaikki jäsenkoulut kuuluvat myös suomen autokoululiittoon. Alueella toimii Nivalan ajoharjoittelurata, joka on otettu käyttöön v. 1990. Vuosien varrella tehtyjen remonttien ansiosta rataharjoittelu on monipuolista, käytössä on mm. turvatalo. Yhdistys järjestää alueen liikenneopettajille koulutusta, jotta pysymme alan kehityksessä mukana.

Alueen autokoulut järjestävät ryhmille tilauksesta heidän toiveidensa mukaisia liukkaan kelinkursseja.  puheenjohtajana toimii Juha tanhuala ja sihteerinä Juhani Kronqvist.

Yhteystiedot :

Juha Tanhuala, 0401505910, juha@hali10.fi

Juhani Kronqvist, 04002811751, juhani.krunqvist@liikennekoulutus.net

Mika Rautio, 0447351394, arkisin 09:00-16:00

Nettiosoite  http://www.nivalanajoharjoittelurata.fi

Etelä-Pohjanmaan autokouluyhdistys

Seinäjoen alueen autokoulujen valvontatoimikunnan kokouspöytäkirja 17.2.1966: Läsnä 17 jäsentä. Puheenjohtajana johtaja E. Kanervo ja sihteerinä A. Mäenpää. -”10 § Jäsenmaksuja päätettiin periä 1 mk jokaista vuonna 1965 täyden kurssin oppilasta kohti. Tarkat oppilasmäärät päätettiin ottaa katsastuskonttorilta.”-

Seinäjoen Katsastusalueen Autokouluyhdistys perustettu 9.2.1968 jonka tarkoituksena on Seinäjoen katsastusalueella toimivien autokoulujen ammatti- ja liiketalouden kehittäminen yleisen liikennekulttuurin ja ajotavan parantamiseksi. Perustajajäsenet Lauri Alatalo, Alpo Haka, Jorma Särkkä, Aatos Suvisalmi, Matti Taivalmaa.

1984 yhdistyksen nimi on muutettu Etelä-Pohjanmaan Autokoulut ry.

2016 yhdistyksen  jäsenkoulut: Alajärven Autokoulu,Alavuden Autokoulu, Autokoulu Ajopari ky, Autokoulu Atlas,Autokoulu Eero, Autokoulu Keskitalo,Autokoulu Pilotti, Autokoulu Ruutulippu,Etelä-Pohjanmaan Auto-opisto,Jalasjärven Autokoulu, Kuortaneen Autokoulu, Lappajärven Autokoulu,Liikennekoulu Ajovuoro,Liikennekoulu Piispanen,Liikennekoulu  Rinki, Liikennekoulu Vinkkari,Movia, Pro Drivers Ajokoulu,Ähtärin Liikennekoulu

Järvi-Suomen Autokouluyhdistys

Järvi-Suomen Autokouluyhdistyksen alueen kaikki autokoulut ovat yhdistyksen jäseniä. Jäsenkouluja on Mikkelistä, Kangasniemeltä, Pieksämäeltä, Varkaudesta, Ristiinasta, Juvalta ja Mäntyharjusta.

Alueella toimii Juvan ajoharjoittelurata, joka on otettu käyttöön v. 1990. Vuosien varrella tehtyjen remonttien ansiosta rataharjoittelu on monipuolista, käytössä on mm. turvatalo.

Radalla voidaan järjesää ryhmille tilauksesta heidän toiveidensa mukaisia liukkaan kelin kursseja. Järvi-Suomen Autokouluyhdistyksen puheenjohtajana toimii Ari Nyyssönen Autokoulu Puranen&Nyyssönen, 0400 929 221 ja sihteerinä Hannu Salmikunnas, hlk@hannunliikennekoulu.fi, 0500 755 880.

Keski-Suomen Autokouluyhdistys

Keski-Suomen Autokouluyhdistys toimii keskeisen Suomen alueella ja yhdistyksessä on 18 jäsenkoulua. Perustava kokous pidettiin Hotelli Jyväshovissa 13.11.1952. Puhetta kokouksessa johti  Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Toivo Kuoppala ja sihteerinä toimi liiton toiminnanjohtaja Eino Karppinen. Kutsu kokoukseen tuli autokoululiiton jäsenkirjeellä, koska kaikki osallistujat kuuluivat Autokoululiittoon. Läsnä tuossa historiallisessa kokouksessa oli 10 omistaja- ja 5 opettajajäsentä.  Liiton toiminnan johtaja Karppisen selostettua autokoulutoiminnan näköaloja päätti kokous yksimielisesti perustaa Vaasan läänin Autokouluyhdistys ry:n. Yhdistyksen kotipaikaksi määrättiin Jyväskylä, johtokunnan jäsenmääräksi 6 ja jäsenmaksuksi omistajilta 1000,- ja opettajilta 200,-.

Yhdistyksen ensimmäiseksi puheen johtajaksi valittiin Aarne Sepponen ja muiksi johtokunnan jäseniksi: Urho Aarniluoma, Oskari Tuomikoski ja Uuno Saittala Jyväskylästä, Olavi Laine Äänekoskelta, Lauri Koivisto Seinäjoelta sekä Aarne Retti Vaasasta. Perustavan kokouksen jälkeen kokoontunut johtokunta valitsi varapuheenjohtajaksi Oskari Tuomikosken ja sihteeriksi Urho Aarniluoman.

Vuosikokous 7.2.1960 oli yhdistykselle historiallinen, sillä uuden Keski-Suomen läänin perustamisen vuoksi yhdistys jaettiin kahtia Vaasan läänin autokouluyhdistykseksi ja Keski-Suomen autokouluyhdistykseksi. Tämän yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Erkki Lahtinen. Tuon vuosikokouksen pöytäkirjassa lukee Keski-Suomen autokouluyhdistys, mutta jo seuraavassa johtokunnan kokouksen pöytäkirjassa Keski-Suomen läänin autokouluyhdistys ry., joka tulikin viralliseksi nimeksi aina läänin lakkauttamiseen saakka.

Nykyisin yhdistyksen hallitukseen kuuluu kuusi varsinaista ja kaksi varajäsentä, puheenjohtajana toimii Eira Möttönen ja sihteerinä Katri Pekonen.

Pohjois-Karjalan Autokouluyhdistys

Pohjois-Karjalan Autokouluyhdistys ry on perustettu vuonna 1960. Tätä ennen Pohjois-Karjalan autokoulut kuuluivat Savo-Karjalan autokouluyhdistykseen. Vuonna 1960 Savo-Karjalan lääni jakautui Kuopin lääniksi ja Pohjois-Karjalan lääniksi ja näin myös molempiin lääneihin syntyi oma autokouluyhdistys. Nykyisin yhdistyksessä on 15 jäsenkoulua, joista seitsemän toimii maakunnan pääkaupungissa Joensuussa ja alueeltamme löytyy myös koko Suomen itäisin autokoulu Ilomantsista.

Yhdistys järjestää jäsenilleen koulutuksia ja opintomatkoja sekä on mukana paikallisesti liikenneturvallisuustyössä. Puheenjohtajana toimii Vesa Voutilainen, Liikennekoulu Voutilainen Ky,puh 0400 375 213. Sihteerinä Mikko Nuutinen, Rantakylän Autokoulu, puh. 0400 572 699.

Oulun- ja Lapin Läänin Autokouluyhdistys

Oulun- ja Lapin Läänin Autokouluyhdistys on jäsenmäärältään Suomen toiseksi suurin ja alueellisesti Suomen suurin autokouluyhdistys. Varsinaisia jäseniä meillä on noin 50 ja ulkojäseniä noin 15.

Yhdistyksemme toiminta- ajatus on edistää autokouluyrittämistä Oulun- ja Lapin maakunnissa, toimia autokoulujen edunvalvojana ja yhteiselimenä viranomaisten ja autokouluyritysten välillä, sekä edistää liikenneturvallisuutta toimialueellamme.

Yhdistyksemme jäsenet ottavat säännöllisesti osaa koulutus- ja virkistystilaisuuksiin ja näin pysyvät ajan hermolla niin sääntöjen, kuin myös opetusmenetelmien ja välineiden kehityksessä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä Autokoululiiton, Trafin, LVM: n, Ajovarman ja A- Katsastuksen kanssa,